ویژگی و محتوا کتاب دیکته ی شب کلاس دومی ها قدیانی شامل:
نوشتن یکی از ارکان مهارت زبانی و به تعبیری دیگر از مهارت های تولیدی زبان است با توجه به کتاب معلم فارسی دوم و سوم دبستان مشخص می شود که مولفین به استناد یافته های روانشناسی در مورد ساختاز ذهنی کودکان در سال های اولیه ی دبستان در انتخاب متن های املایی بر موارد زیر تاکید دارد.متن مورد نظر حاوی جمله باشد و از انتخاب کلمه به تنهایی خودداری شود، کلمات سازنده ی متن قبلا تدریس شده باشند،کلمات خارج از متن کتاب درسی از یک پنجم کل کلمات متن را شامل نشود.علاوه بر جمله های موجود در کتاب درسی با استفاده از کلمات خوانده شده جمله های جدیدی در نظر گرفته شود از این رو کتاب حاضر به گونه ای تدوین شده است که نه تنها هم سو با اهداف مولفین کتاب های فارسی دوم دبستان باشد بلکه بخشی از آن بتواند نقش کار را برای دانش آموز ایفا کند و به این ترتیب دو مهارت خواندن و نوشتن را هم زمان در وی عمق ببخشد . این کتاب بر اساس کتاب های فارسی دوم دبستان شکل گرفته و در آن برای هر درس به طور کلی سه بخش در نظر گرفته شده است.بخش اول در ابتدای هر درس متنی با توجه به کتاب فارسی آمده است که گرچه خلاصه ای از همان متن کتاب است ولی سعی شده مطالب با جمله هایی جدید آورده شوند تا دانش املایی تکراری ننویسد و جدید بودن ساختار متن نیز باعث جلب توجه بیشتر وی شود.در این بخش با توجه به واژه های جدید مورد نظر مولفین که در کتاب راهنمای معلم آمده است سعی شده جمله های دیگری به دانش آموز ارائه شود .کتاب دیکته ی شب کلاس دومی ها کریمی قدیانی
مولف اشرف کریمی_مجموعه کتاب های آموزش و تمرین_1397 نوبت بیست و هشتم_تعداد صفحه 64_شابک 9789645367372_انتشارات قدیانی